Vežbanje pomaže da smršamo. Promena strukture mišića dovešće do toga da telo menja  oblik, a za preoblikovanje mišića od izuzetne važnosti je istezanje!

Kada je reč o istezanju nakon vežbanja, izgleda da tu postoji dosta nedoumica. Prvo treba razumeti da se istezanje praktikuje za oporavak mišića i za promenu oblika mišića.

Promena strukture mišića – (Pre)Oblikovanje mišića

Većina ljudi koji vežbaju nisu profesionalni sportisti, već treniraju rekreativno, zbog zdravlja, boljeg raspoloženja ili da bi smršali. Za to, moramo da se fokusiramo na promenu oblika mišića, što nije isto kao i oporavak nakon vežbanja. Prosto rečeno, kada konstantno vežbamo, naše telo se adaptira na taj stres tako što promeni strukturu mišića, metabolizam i psihologiju.

Ta promena strukture mišića dovodi do svih pozitivnih efekata vežbanja. Ako povećamo efektivnost prilikom vežbanja i intenzitet treninga, naše telo je prinuđeno da preoblikuje sebe da bi se prilagodilo povećanoj fizičkoj aktivnosti.

Da bi promenili strukturu tela, potrebno je primeniti šest stvari koje na to utiču:

  • vreme unošenja nutrijenata (posebno proteina),
  • vrsta treninga,
  • masaža,
  • spavanja,
  • mala doza kreatina
  • istezanje

Možda su najpoznatiji efekti istezanja mišića veća gipkost, očuvanje kostiju i zglobova, jačanje vezivnih tkiva – a sve su to elemnti koij optimizuju performans odnosno vežbanje. Moje dosadašnje iskustvo u fitnesu pokazalo je da trening fleksibilnosti koji podrazumeva redovno istezanje, direktno poboljšava funkcije mišića i izduživanje vlakana u njima. Osim toga, novija studija je pokazala da istezanje vremenom poboljšava protok krvi do mišića. Dakle, prosečan čovek koji želi da smrša odnosno da preoblikuje svoje telo, trebalo bi obavezno da se isteže. Na taj način se brže menja oblik mišića, jačaju se vezivna tkiva i zglobovi, a poboljšava se i protok krvi do mišića – što je sve veoma važno dugoročno gledano.

 

Oporavak tokom vežbanja

Mišići naporno rade, koriste energiju, a promena strukture mišića tj. struktura mišićnih vlakana prolazi kroz minijaturna cepanja. Mišićima nakon treninga je potreban odmor i oporavak. Proces resetovanja do sledećeg izlaganja naporu naziva se oporavkom. Mišići nakon oporavka vraćaju svoju punu funkciju, bez bolova i sličnih neprijatnosti. Oporavak može biti odmor u vidu spavanja, sportske masaže ili u vidu istezanja nakon treninga.

Ovaj proces ne dovodi do promene u izgledu tela sam po sebi, ali je veoma važan za sportiste koji žele da se takmiče i da pokažu da su u najboljoj formi nekoliko puta zaredom u kratkom vremenskom roku.

Sportisti su probali mnoge stvari da bi ubrzali proces oporavka: krioterapiju, masažu, tretman ledenom vodom, elektrostimulaciju. Sve ove metode imaju za cilj da smanje količinu mlečne kiseline (koja se inače proizvodi u mišićima tokom napornog treninga), markera zapaljenja i drugih molekula koji se talože u telu tokom intenzivnog vežbanja.

promena strukture mišića

oblikovano telo

 

Od svega, samo je masaža uvek efektna. Brojne studije su pokazale da istezanje ne ubrzava značajno uklanjanje otpada iz tela i ne ubrzava oporavak mišića. Do upala dolazi usled nagomilavanja laktata u krvotoku, koji nemogu dovoljno brzo da prođu kroz krvotok, pa dolazi do stvaranja mlečne kiseline koja je zapravo glavni krivac za stvaranje upala nakon intenzivnih treninga.

Ukoliko vam je potreban personalni trener možete me kontaktirati.