Zeleni čaj  – pre nego što izaberete čaj koji želite  da pijete, dozvolite da vam pomognemo u izboru vaše šoljice čaja.

Pravi čaj se dobija iz određene biljke (Camellia sinensis) i uključuje samo četiri vrste: zeleni, crni, beli i oolong. Sve drugo spada u biljne čajeve i smatra se kao infuzija različite biljke i nije tehnički čaj. Svakodnevna upotreba čaja može vašem organizmu omogućiti ozbiljne zdavstvene koristi.

Pročitajte dalje da bi ste saznali zašto je čaj značajan za vaše zdravlje.

Značaj zelenog čaja?

caj

zeleni čaj kao antioksidant koji doprinosi zdravlju

Ovaj čaj pokazuje antikancerogeno dejstvo, sprečava razvoj ateroskleroze (začepljenja krvnih sudova) i srčanih oboljenja, ubrzava metabolizam i sagorevanje masti. Čaj doprinosi povećanju izdržljivosti prilikom vežbanja. Preporučujem da koristite zeleni čaj, jer katehini  antioksidanti u ekstraktu povećavaju sposobnost organizma da sagoreva masti kao gorivo, što doprinosi poboljšanju mišićne izdržljivosti.

Takođe, snižava nivo holesterola, pa se primenjuje i kod povećnog nivoa holesterola u krvi. Ukoliko svakodnevno pijete čaj, to će vam značajno pomoći da smanjite rizik od srčanog udara, ali i kao prevencija od kardiovaskularnih i degenerativnih bolesti. Upotrebom zelenog čaja sprečava se razvoj malignih ćelija. Antioksidansi i čaj mogu pomoći u zaštiti protiv raka: dojke, debelog creva, pluća, jednjaka, želuca, tankog creva, pankreasa, jetre, jajnika, prostate i oralnog raka.

Dosadašnja ispitivanja bolesti ukazuju da se nesmemo nikako oslanjati samo na čaj, da bi smo sačuvali zdravlje. Čaj nije čudotvorni lek, ali svakako doprinosi zdravlju.

Zašto je dobro piti zeleni čaj?

Zeleni čaj sadrži fluoride, koji sprečavaju razvoj karijesa. Bogat je antioksidansima, koji sprečavaju razvoj oštećenja ćelija u organizmu. Koristi se kod infekcija, prehlada smanjujući oštećenja ćelija pod dejstvom virusa. Čaj pomaže u borbi protiv slobodnih radikala koji mogu oštetiti DNK u telu, pa redovna upotreba štiti naša tkiva, organe, ćelije.

Čaj  hidrira vaše telo i uprkos velikoj količini kofeina koji sadrži.

Preparati zelenog čaja se primenjuju lokalno za tretman virusnih infekcija (groznica – herpes virus, polne bradavice).

Redovno konzumiranje čaja povezano je sa smanjenim rizikom Parkinsonove bolesti i kod muškaraca i kod žena. Čaj može pružiti zaštitu od ultraljubičastih zraka.  Zeleni čaj može delovati kao krema za sunčanje.

Značaj zelenog čaja u fitnesu?

antioksidant

zeleni čaj štiti naše organe, tkiva i ćelije

Osobe koje redovno konzumiraju zeleni čaj imaju niži opseg struka i niži BMI, pa stoga delotvorno deluje na organizam, tako što pomaže organizmu u izbacivanju vode, ubrzava metabolizam i topljenje masti. Takođe, može da zaštiti od oksidativnog stresa prouzrokovanog fizičkom aktivnošću. Slobodni radikali nastali kao posledica vežbanja, prouzrokuju isti tip oštećenja kao i slobodni radikali koji nastaju u drugim procesima. Veruje se da ukoliko pijemo zeleni čaj, time možemo značajno smanjiti koncentraciju slobodnih radikala u našem telu.

Redovno pijenje čaja smanjuje rizik od metaboličkog sindroma – rizik od dijabetesa, arterijskih bolesti i moždanog udara, iako je važno zapamtiti da korelacija ne znači jednaku uzročnost.

Ako imate problema sa zadahom iz usta, ranicama u usnoj duplji ili čestim infekcijama grla razmislite o tome da uvedete konzumiranje zelenog čaja ili ispiranje grla istim. Takođe, možete očistiti ranice u ustima vaticom natopljenom čajem. Koristi se i za povećanje krvnog pritiska.

Može se slobodno reći da čaj pozitivno utiče na neke negativne efekte kod konzumenata cigareta, pa može i smanjiti rizik od raka pluća. Ovo je dobra vest za sve pušače, ali nikako ne i opravdanje za cigarete.

Čaj može biti koristan za osobe sa dijabetesom tipa 2. Sadržaj u zelenom čaju može pomoći dijabetičarima u boljem procesu šećera.

Utvrđeno je da zeleni čaj poboljšava mineralnu gustoću i snagu kostiju. Takođe, postoji pretpostavka i o pozitivnom uticaju u procesu zarastanja preloma kostiju. Čaj bi mogao biti učinkovito sredstvo u prevenciji i lečenju neuroloških bolesti. Polifenoli u zelenom čaju mogu pomoći u održavanju delova mozga koji regulišu učenje i pamćenje.

Zeleni čaj može da uspori starenje kože, smanjenjem prisustva slobodnih radikala kiseonika, smanjenjem inflamacije i nekroze. Pretpostavljam da su jedino žene ushićene činjenicom da čaj i njegov ekstrakt usporavaju proces starenja kože, međutim ni muškarci nisu uvek ponosni na svoje bore, pa vam toplo preporučujem Zeleni čaj ukoliko želite da sačuvate zategnut izgled vašeg lica.

Kako i na koji način pijemo čaj?

Čaj pre upotrebe ohladite u frižideru. Pijenje vrućih pića može povećati rizik od raka jednjaka. Dajte vremena čaju da se ohladi pre ispijanja. Vodite računa o količini koju pijete, ne preporučuje se prevelika količina ovog napitka zbog tanina koji je prisutan u sastavu čaja.

Zeleni čaj možete da konzumirate sa limunom ili da ga mešate sa drugim aromatičnim biljem radi neutralizacije gorkog ukusa.

Kako deluje zeleni čaj na naš organizam?

Osnovno dejstvo zelenog čaja, kao i svih drugih napitaka koji sadrže kofein, jeste povećanje budnosti i saznajnih kapaciteta. Većina energetskih pića upravo sadrži kombinacije kofeina i šećera, tj. stimulator i gorivo koji omogućavaju povećanu budnost. Antioksidansi u zelenom čaju su nekoliko desetina puta efikasniji od vitamina C i E, koji važe za dobre antioksidanse.

Potvrđeno je da ljudi koji konzumiraju zeleni čaj imaju manji ukupan holesterol od onih koji nisu pili šoljicu zelenog čaja svaki dan. Polifenoli, komponente zelenog čaja, imaju sposobnost da smanjuju apsorpciju holesterola u crevima i da stimulišu njegovo izlučivanje iz organizma. Zeleni čaj se tradicionalno koristi za regulaciju nivoa šećera u krvi. Japanski naučnici su dokazali da ekstrakt zelenog čaja pomaže u zaustavljanju virusa HIV-a.

Kako se koristi zeleni čaj?

Zeleni čaj se obično uzima u dozama od 300-400 mg polifenola (aktivne supstance u zelenom čaju) dnevno. Jedna šolja čaja sadrži 50-100 mg polifenola. Kao što sam naveo gore u tekstu ne sme se preterati sa upotrebom zelenog čaja. Hronično trovanje čajem nastaje kao posledica preteranog konzumiranja istog (više od 8-10 šoljica dnevno duži period vremena), a dovodi do: nesanice, opstipacije (zatvora i lenjosti creva), otežanog varenja, gubitka apetita i sistematskog slabljenja organizma.

Kome se ne preporučuje upotreba zelenog čaja?

Kod anemičnih osoba ne preporučuje se upotreba zelenog čaja, jer se može smanjiti usvajanje gvožđa.

Ukoliko osoba unosi veliku količinu coca-cole, guarane, kafe i ostalih energetskih pića koja u svom sastavu uglavnom sadrže ove stimulatore, ne preporučuje se upotreba zelenog čaja iz razloga što postoji mogućnost preteranog stimulisanja organizma pri čemu nastaju: ubrzan rad srca, povećanje krvnog pritiska, pojačano izlučivanje tečnosti, nesanica, gubitak apetita. Zeleni čaj se ne preporučuje u slučaju alergije na kofein, kod nesanice, epilepsije.

Sa kojim lekovima istovremeno ne treba primenjivati zeleni čaj?

Pri primeni efedrina ne treba unositi zeleni čaj, zbog mogućeg pojačanja stimulativnog dejstva na organizam. Istovremena upotreba sa oralnim kontraceptivima ili hinolonima može smanjiti izlučivanje kofeina za 40-65%, pri čemu se mogu razviti neželjena dejstva povećanog prisustva kofeina.

Pijete li čaj redovno? Da li ste primetili neke zdravstvene benefite? Napišite u komentaru ispod!